cricriperu.blogg.se

LCHF och gallstensanfall?

Publicerad 2013-10-22 15:28:13 i Allmänt

Min historia börjar 2006, närmare bestämt i juni 2006, då jag gav GI ett seriöst försök, och köpte Ola Laruitzons bok och förstod hur det hängde ihop. Innan hade jag inte förstått hur jag bara blev tjockare och tjockare, fastän jag drack och åt lightprodukter....Att jag hade en episod med rejäl depression och tröstätande hjälpte ju såklart till. Jag började direkt med GI-rivstart, gick ganska raskt ner i vikt. Sen i november 2006 var vi på en fest och jag drack första glaset vin på 6 månader. Efter en ganska kort stund kändes det som om jag satt i en centrifug, allt snurrade och helt plötsligt högg något tag i mitt mellangärde och bara vrrrred om. Ambulansen ringdes, jag kördes med blåljus och sirener in till akuten, för jag trodde på fullaste allvar att något gått sönder inom mig.
Dagen efter konstaterades att det med all sannolikhet varit ett gallstensanfall jag haft. Man gjorde ultraljud på gallblåsan som då var helt TOM! Fanns inte ens galla däri! Symtomen och lösningen talade för att grus eller sten passerat ut, sa läkaren till mig. 
 
Av olika anledningar gjorde jag uppehåll med GI/LCHF under ett par år, och började om igen 2010, och fick flera anfall igen och valde att sluta. 2011, augusti, hade jag ätit upp mig igen och bestämde mig för att ge LCHF en sista chans. Kilona rasade av mig, mina hudbesvär försvann, jag mådde toppenbra! Tills i våras, då kom första anfallet. Som sen följts av totalt sex stycken, varav de två sista tagit mig till akuten, pga att jag var på min arbetsplats, som är sjukhuset, och mina kollegor tvingade iväg mig och att jag hade "turen" att få ett anfall när jag faktiskt jobbade...Två nätter på rad fick jag avsluta mitt jobb och gå till akuten, varav natt två så behöll läkaren mig där för att göra akut ultraljud. Där hittade man inte mindre än 12-13 stenar varav en på 1 cm och som således ej kan passera ut genom gallgången och säkert är den som orsakat mig smärtan då den fastnar.
 
Jag vet att om man har gallstenar och börjar med LCHF så kan man få anfall när gallblåsan får jobba frekvent med att tömma sig, så jag är den sista att anklaga LCHF. Det gör ju såklart LCHF-motståndarna som finns runt om mig. De är också fettskrämda ;) Jag har nu läst på och läst på i mina kirurgiböcker och på nätet men hittar ingenstans om hur lång tid det tar för en gallsten att bildas. För 2006 fanns det absolut ingenting i min gallblåsa och nu 7 år senare massor! Om någon som läser här vet så berätta gärna!
 
Just nu väntar jag på att få göra en operation där man tar bort gallblåsa och gallstenar, men det är lång väntetid. Jag kan få flera anfall innan dess. Vet inte hur jag ska göra med LCHF, som jag mår så bra av, då jag vet att jag faktiskt HAR stenar. Å andra sidan så vet jag inte heller just nu vad som triggar den. Har ätit både kokt ägg och massor med fett i tre dagar, helt utan symtom. Det enda jag inte provat är äpple ;) Dock har jag ju nu mediciner utskrivna ifall jag skulle få ett anfall, men det är ingen rolig väntan...

Kommentarer

Postat av: Trillian

Publicerad 2013-11-04 21:25:38

Men usch och fy! Jag lider med dig. Vet precis vad du menar. Det gör så sjukt ont och jag hade liknande problem 2005-2006. Till slut opererade de bort gallblåsan. Jag har ätit lchf sen 2009 och har inte fått problem alls med gallblåsan en enda gång vilket jag är glad för. Har nästan glömt bort skiten =)

Lycka till!

Svar: Åh! Det ger mig hopp inför kommande operation, där man kommer ta bort min gallblåsa.
cricriperu.blogg.se

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela